Jestem kulturalny, jestem kulturalna 3. edycja 2016

2016 Fono - grafo - street art

powrot

WARSZTATY PROJEKTOWANIA GRAFICZNEGO I STREET ARTU – „FONO –GRAFO – STREET ART”

Cykl warsztatów dla młodzieży z Zespołu Szkół Specjalnych nr 2 w Krakowie przy Szpitalu Uniwersyteckim im. M. Kopernika  obejmujący zagadnienia zjawisk językowych z zakresu fonetyki, gramatyki, słowotwórstwa zachodzących w języku polskim poprzez język projektowania graficznego i street art.

Powiązanie tych trzech, z pozoru różnych, dziedzin skłania do rozwoju kreacji artystycznej i umiejętności symultanicznego operowania słowem i obrazem. Zrealizowane przez uczniów prace zostały zaaranżowane w formie słownika graficzno – polskiego i zaprezentowane na tablicy kartonowej w przestrzeni szkolnej.

Cykl warsztatów skierowanych do młodzieży gimnazjalnej i licealnej


Opis szczegółowy:

-Młodzież wzięła na warsztat wyrazy często powtarzane takie jak: masakra, super, strasznie fajne, spoko, ok, mega itp. Słowa oznaczające często coś innego nabrały innego znaczenia, stały się przerywnikami oddającymi często nastrój chwili, emocji.

-Uczestnicy z przygotowanych lub wytarganych liter różnych fontów odrysowali ich kształty lub je przykleili w różnych konfiguracjach nadając im indywidualną szatę graficzną ozdabiając je jak ornamenty.

-Młodzież stworzyła słowa takie jak: masakra, super, strasznie fajne, spoko, ok, mega, cool itp. przy użyciu wyciętych sylwet strojów z różnych epok. Drugim zadaniem było zaprojektowanie rysunku wyklejając go ścinkami z kolorowych czasopism przy pomocy techniki kolażu, by z tła wyłaniały się wybrane słowa .

-Uczestnicy otrzymali wykonane prace z poprzednich dwóch warsztatów. Wybrali dwa lub trzy rysunki i stworzyli z nich kompozycje typograficzną dodając czasowniki lub łączniki np. spoko jest cool, itp przy pomocy techniki kolażu.

Młodzież zmierzyła się z zapożyczeniami z języka angielskiego, które na dobre zagościły już w naszej mowie potocznej. Zwroty jak: trendy, fashion, galeria, out fit, oldschool jak również skróty: net czy znaki interpunkcyjne „#”, „&” były inspiracją do stworzenia indywidualnej „witryny sklepu”.

-Młodzież zaprojektowała „witryny sklepowe” przyklejając słowa lub litery nadając im nową szatę graficzną i nowe znaczenia. Każdy z uczestników losuje około 12 liter. Na kolorowych i białych kartkach A4 zaprojektowali dane litery za pomocą wałków, gąbek, pędzli, patyków i farb. Następnie wszyscy wspólnie ułożyli z nich słowa i zakomponowali węża słownego.

-Próba stworzenia wiadomości tekstowej – konwersacji dotyczących emocji: miłości, asertywności, pasywności, złości, smutku, radości, zazdrości itp. przy użyciu slangu – gwary uczniowskiej.

a)    Elo czyli powitanie: hejka, siema, jak tam, do zoo, zara, cześć, elo, trzymka

b)   Mowa trawa: zarąbiście, bajtowo, szałowo, full wypas, czadersko, wypasiona, muza, nuta, na kwadracie

c)    Sms, mail: zw-zaraz wracam, jj-już jestem, Tb-tobie, 4u-for you, btw-przy okazji

d)   Znaków graficznych: J, ;) , L, :<, :>, itp.

Uczniowie dwójkami pisali do siebie krótkie wiadomości na bliski im temat.

-Młodzież na kartkach A4 stworzyła abstrakcyjne rysunki z piktogramów, znaków interpunkcyjnych na podstawie zaprezentowanych wcześniej przykładów poezji konkretnej, dadaistycznej, surrealistycznej.

-Zaprojektowanie trzech tablic graficznych, na których znajdą się wszystkie komponenty z poprzednich warsztatów dotyczących współczesnych zjawisk językowych z zakresu fonetyki, gramatyki, słowotwórstwa zachodzących w języku polskim.


Prowadzenie projektu: Bogusława Korus, Joanna Róg-Ociepka, Marta Korycka


Realizacja projektu: 9 warsztatów (13.10.2016, 19.10.2016, 29.11.2016, 13.12.2016, 14.12.2016, 15.12.2016, 20.12.2016, 21.12.2016, 22.12.2016)

Liczba uczestników: 12 osób


Galeria